Ako je to s newsfeedom a prieskumníkom na FB

Iste ste zaregistrovali, všetci ktorí ste na facebooku zmeny, ktoré na slovenských užívateľoch na jeseň 2017 začal facebook testovať. Slovensko bolo  spolu so Srí Lankou, Bolíviou, Guatemalou, Kambodžou a Srbskom testovacími krajinami kde facebook zaviedol tzv Prieskumník, kde odfiltroval (presmeroval) všetky príspevky facebokovských stránok – teda tých, ktoré ste označili  ako „Páči sa mi to“.  Preto sa Vám môže zdať, že naša aktivita ako aj ostatných fb stránok výrazne klesla, akoby sme prestali uverejňovať príspevky. V hlavnom newsfeede zostali príspevky od priateľov a sponzorované príspevky  fb stránok resp reklama ako taká. Hoci sme sa nádejali, že test bude neúspešný a facebook sa vráti do podoby akú sme mali pred zavedením testu, opak sa stal pravdou. Prieskumník facebook postupne zaviedol aj v ďalších krajinách. V posledných dňoch pribudli ďalšie zmeny – v hlavnom newsfeede však ostáva všetko ako bolo v priebehu testovania, v prieskumníku sa budú zobrazovať ako prvé príspevky s lokálnych stránok resp lokálne spravodajstvo a potom príspevky fb stránok. Samozrejme zaleží na Vás čo si navolíte  ako „páči sa mi to“. Ak sledujete 4 regionálne spravodajstvá daného webu a ste z Žiliny, ako prvé sa Vám bude zobrazovať práve regionálne spravodajstvo zo Žilinského kraja.

Mnohí si poviete, čo sme vlastne chcel týmto povedať?  Nuž zavedením prieskumníka facebook odfiltroval podstatnú časť organického obsahu  fb stránok – teda všetky príspevky, ktoré sme aj my z času na čas na našej fb stránke uverejňovali. Dnes ak uverejníme príspevok už sa Vám nezobrazí v hlavnom feede ale len v prieskumníku, samozrejme s výnimkou sponzorovaného príspevku. Návšteva prieskumníka je otázkou jedného kliknutia, ale je otázne koľko z Vás ten prieskumník pozerá, keď najmä spravodajské weby  zaznamenali výrazný pokles čítanosti i iných interakcií na svojich fb stránkach.  Keď sme pred 10 rokmi čítali spravodajské weby či prezerali informácue na webe mali sme len konkrétne webové stránky daného média. Postupne ako vznikol facebook tam prešli tieto média a aj stránky rôznych inštitúcií či firiem. Až do jesene 2017 príspevky, ktoré uverejňovali fb stránky médií i firiem a inštitúcií sa zobrazovali v hlavnom newsfeede spolu s príspevkami od priateľov a aj sponzorovanými príspevkami. Mali sme však možnosť vybrať si sami či chceme aj dostávať upozornenia alebo sledovať danú fb stránku, alebo ju len označiť ako „páči sa mi to“. V tomto je práve ten zásadný rozdiel, že dnes už si nemôžeme sami zvoliť čo chceme v hlavnom feede. Možno to chce čas  a možno dôkladné nastavenie ale to si musí spraviť každý jeden užívateľ. A všetci veľmi dobre vieme, že ludia častokrát zdieľajú nevedomky citlivé údaje len preto, že si to zle nastavili, alebo vôbec nenastavili.

Na jednej strane rozumieme facebooku nakoniec je to jeho právo prispôsobovať si štruktúru podľa toho ako uznajú za vhodné. Na strane druhej možno práve nastal čas premýšlania i o tom, že facebook je len sociálna sieť, ktorá síce spája ľudí a snaží sa algoritmami selektovať dobré a zlé ale hlavne to čo jej prináša prospech v podobe cashu (sponzorované príspevky) od toho čo je pre fb ak nie strata, tak len zaberaním miesta nazvime to balast teda príspevky fb stránok spravodajských webov, inštitúcií či firiem v podobe free príspevkou.

Čas premýšlania o webe ako takom znamená, že keď ste na fb označili sme.sk alebo trend.sk  alebo nadobynaodpad.sk je dobre si zapamätať ich webové adresy a naučiť sa čítať ich na ich internetových adresách. A platí to pre akúkoľvek Vašu na fb obľúbenú stránku (prípadne ak ste tvorca fb stránky taktiež), samozrejme za predpokladu že má webovú adresu.  Ak ju nemá vieme sa aj o to postarať, stačí nás   len kontaktovať.

Pridaj komentár